Pilotenhulp deel 3

6 maart 1944.
Op deze maandagmorgen in alle vroegte, maken onder andere de bommenwerpers van de "306th Bombardement Group (heavy)", zich op voor een vlucht naar Berlijn. Dit keer zal het een extra zwaar bombardement moeten worden.
De 306th, heeft de nickname: "The Reich Wreckers" en hun Motto is: "Abundance of Strength". Hun callsign: Texas Bravo Delta.
De Aircraft ID-code is: "Triangle-H"
Er wordt gevlogen met Boeings B-17. Ook wel "Viegende Forten" genoemd.

 


B-17 Bommenwerper.


Bijna 500 vliegtuigen zullen aan deze missie deelnemen en starten vanaf verschillende vliegvelden in Engeland. Vervolgens zullen ze zich boven de Noordzee formeren, waarna koers wordt gezet op Berlijn. Daar aangekomen zullen ze hun lading bommen op de stad afwerpen, met alle gevolgen van dien. Daar waar de Duitsers met hun z.g. Blitzkrieg mee begonnen waren, het bombarderen van grote steden, om de overgave af te dwingen, is al lang overgenomen door de geallieerden. Een oorlog die dan meer slachtoffers maakt onder de burger bevolking dan onder de militairen.

Eén van deze bommenwerpers, van het 423 Squadron, de 42-31025, staat klaar op het vliegveld in Thurleigh, ten noorden van Londen, vlak bij het plaatsje Bedford. De commandant is de 1e luitenant vliegenier A.A.Adams. In het midden van het vliegtuig, achter één van de vele mitrailleurs zit de 23 jarige Martin Cech. Hij moet eventuele vijandelijke jagers, die het toestel van onderen naderen, van zich afhouden door deze te beschieten.

 
Hier een foto van de crew van A.A. Adams, die waarschijnlijk is genomen voordat Martin Cech hiervan deeluitmaakte.

Martin is afkomstig uit Cleveland Ohio in de USA, hij woont daar aan de 7903 Linwood Ave. Een gewone alledaagse straat in één van de buitenwijken van deze stad. Zijn familie komt oorspronkelijk uit het oosten van het huidige Slowakije. In Cleveland wonen veel mensen uit het huidige Slovakije en er is tot op de dag van vandaag nog steeds een vereniging, die de historie en cultuur van hun oorspronkelijke land in ere houdt.

Dan is het zover. Het vliegtuig start de motoren en komt door zijn zware lading van ongeveer 2 ton aan bommen langzaam op gang. Uiteindelijk komt het toestel van de grond en vliegt oostwaarts, richting Noordzee. Nu komen van alle kanten bommenwerpers en jagers, die de bommenwerpers moeten beschermen, aanvliegen en formeren zich in een bepaald patroon. Iedereen is gespannen: "Hoe zal het dit keer gaan?" Tot nog toe heeft de crew geluk gehad en zijn altijd behouden teruggekeerd. Nog steeds in hoogte toenemend, wordt de Nederlandse kust onder Martin zichtbaar. Ze vliegen dan uiteindelijk op een hoogte van 7000 meter. Het treffen met luchtafweergeschut vanaf de grond is op deze hoogte moeilijk, maar je loopt altijd de kans getroffen te worden door de grote hoeveelheid granaten en kogels van de zwaardere kalibers luchtafweergeschut..
Om de brandstof hoeven ze niet bezorgd te zijn. Ze hebben een actiradius van 3000 km. Berlijn is ongeveer 1000 kilometer.
Een jaar geleden werden ze voor de kust van Nederland al hevig beschoten. Dat is nu minder geworden, omdat het meeste geschut en zoeklichten verplaatst zijn naar het oosten van het land. De Duitsers denken zo een betere verdedigingskring om hun steden te kunnen maken.
Gekomen in het oosten van het land, beginnen de beschietingen in alle hevigheid. Gewoon doorvliegen en hopen dat het goed gaat. Iets anders kun je niet doen. De Engelse jagers, zijn inmiddels slaags geraakt met de aanvallende jagers van de Duitsers.


Aan het einde van de oorlog werden de bemanningsleden van het luchtafweergeschut steeds jonger


De bommenwerpers, rondom in het granaatvuur, doorvliegend in de richting van Duitsland.

Eindelijk komen ze boven het luchtruim van Berlijn. De richter, bepaalt aan de hand van de coordinaten, waar de bommen afgeworden dienen worden. Wanneer de opdracht komt: "Bommen los!", gaat het luik open en vallen de bommen uit het vliegtuig naar beneden. Waar de bommen terecht zullen komen, weten ze niet. Ze kunnen daar niet op  wachten. Bommen er uit, dan weer naar huis!


De bommen worden gelost.

 

Na het droppen gaat de reis in omgekeerde richting, richting west naar de thuishaven. In het vliegtuig is de bemanning opgelucht. Het was even werken en een hoop aanvallen van Duitse jagers gehad, maar alles lijkt nu goed te gaan.


Twee mitraillisten met een hoop lege hulzen, na een gelukte verdediging van hun toestel.

Vlak voordat de B-17 van Martin de Nederlands- Duitse grens nadert ter hoogte van Bergentheim, gaat het mis. Het vliegtuig wordt aangevallen door Duitse jagers, of wordt getroffen door Duits afweergeschut:


Een Duitse jager.


 

Duits luchtafweergeschut, met zoeklichten. Wanneer het vliegtuig in een zoeklicht gefocust werd, kon het ook rekenen op granaatvuur.

Het toestel is zo zwaar getroffen, dat de bemanning besluit om het vliegtuig te verlaten. Van de rest van de Crew is mij niets bekend, maar het lukt in ieder geval Martin Cech, uit het vliegtuig te springen.


Aangeschoten bommenwerper

Martin ziet kans bij een luik te komen en springt. De parachute opent zich. Hij is bang. Zou er door de Duitsers, vanaf de grond, op hem geschoten worden? Het mag wel niet, maar hij heeft de verhalen wel gehoord, dat dit gebeurt. Allemaal grote vraagtekens voor hem wat er straks aan de grond met hem zal gebeuren. Martin landt veilig en komt in een weiland terecht. Snel pakt hij de parachutte bij elkaar en rent naar een paar struikjes in de omgeving.
Het duurt niet lang of hij wordt door een boer aangesproken, die hem duidelijk maakt, mee te komen.

Naar boven

 

                       <<<<<<<                                                                          >>>>>>>